Veelgestelde vragen

Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met elektronische facturatie. Als je nog vragen hebt, beantwoordt het Pidpa contactcenter deze graag van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).

  1. Ik wil mijn facturen per e-mail ontvangen. Hoe gaat dit in zijn werk?
  2. Als ik kies voor elektronische facturatie, regelt Pidpa dan ook meteen de betaling van mijn facturen?
  3. Wat is een opt-in?
  4. Kan ik mijn e-mailadres aanpassen?
  5. Ik kan mijn bijlage niet openen of de PDF is blanco.
  6. Ik wil naast mijn facturen ook andere briefwisseling van Pidpa per e-mail ontvangen. Kan dit?
  7. Ik ben niet akkoord met de inhoud van de factuur, wat moet ik doen?
  8. Ik wens uitstel of een afbetalingsplan aan te vragen voor mijn elektronische factuur. Hoe doe ik dit?
  9. Ik wens mijn elektronische facturen per domiciliëring te betalen. Kan dit?
  10. Ik wil mijn facturen terug op papier ontvangen. Wat moet ik daarvoor doen?
  11. Ik heb een herinnering gekregen maar heb voor deze elektronische factuur geen e-mail ontvangen?
  12. Wat is het online factuuroverzicht?
  13. Waar vind ik mijn online factuuroverzicht?
  14. Hoelang blijven mijn facturen online beschikbaar?

 

  1. Ik wil mijn facturen per e-mail ontvangen. Hoe gaat dit in zijn werk? Zodra een nieuwe factuur beschikbaar is, ontvang je een e-mail met de samenvatting van je factuur. Bij deze e-mail zit een bijlage met je factuur in PDF-formaat. Je kan deze PDF van je factuur, als je dat wenst, opslaan en/of afdrukken. De betaling voer je daarna uit zoals je gewend bent. De betalingsvoorwaarden voor je elektronische factuur zijn gelijk aan de voorwaarden voor een factuur op papier. Je kan jezelf inschrijven en uitschrijven via de volgende link: https://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/e-facturatie.
  2. Als ik kies voor elektronische facturatie, regelt Pidpa dan ook meteen de betaling van mijn facturen? Nee, het enige verschil met facturen op papier is dat je je facturen nu online i.p.v. op papier raadpleegt. Je betaling voer je nog steeds uit zoals je gewend bent (domiciliëring, online bankieren, bij je financiële instelling). Wens je dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling, dan vraag je een domiciliëring aan. Hoe je dat doet lees je hier http://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/domiciliering.
  3. Wat is een opt-in? Een opt-in is een expliciete overeenkomst tussen jou en Pidpa waarbij je akkoord gaat dat je je facturen elektronisch wenst te ontvangen. Deze facturen worden dan niet meer op papier verzonden.
  4. Kan ik mijn e-mailadres aanpassen? Je e-mailadres voor elektronische facturatie kan je wijzigen via de link onderaan in je e-mail of via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens.
  5. Ik kan mijn bijlage niet openen of de PDF is blanco. Het PDF-bestand kan je lezen met Acrobat Reader. Dit programma kun je gratis downloaden http://get.adobe.com/nl/reader/.Pidpa is niet verantwoordelijk voor installatie en gebruik van de reader.
  6. Ik wil naast mijn facturen ook andere briefwisseling van Pidpa per e-mail ontvangen. Kan dit? Bij Pidpa kan je ook de uitnodiging voor je meteropname per e-mail laten verzenden. Je kan je daarvoor inschrijven via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens. Geef je je e-mailadres op voor elektronische facturatie of uitnodiging meteropname per e-mail, dan kan Pidpa dit ook gebruiken voor Pidpa-gerelateerde dienstverlening, zoals een klantentevredenheidsenquête. Het elektronisch verzenden van andere briefwisseling van Pidpa gebeurt momenteel nog niet. Herinneringsbrieven voor onbetaalde facturen bv. worden enkel op papier via de post verstuurd. Indien je kiest voor elektronische fakturatie, ontvang je wel gratis een herinneringsmail voor de vervaldag van je factuur.
  7. Ik ben niet akkoord met de inhoud van de factuur, wat moet ik doen? Bemerkingen of vragen over je factuur kan je doorgeven via het formulier http://www.pidpa.be/formulieren/probleem-met-factuur-betaling-melden.
  8. Ik wens uitstel of een afbetalingsplan aan te vragen voor mijn factuur. Hoe doe ik dit? Uitstel of een afbetalingsplan kan je aanvragen via het formulier http://www.pidpa.be/formulieren/aanvraag-uitstel-afbetalingsplan. Na het invullen van dit formulier onderzoeken onze diensten of je in aanmerking komt voor een afbetalingsplan. Dit wordt niet automatisch toegestaan.
  9. Ik wens mijn facturen per domiciliëring te betalen. Kan dit? Een domiciliëring zorgt ervoor dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling kort na de vervaldatum van je factuur. Uiteraard kan dit ook voor elektronische facturen. Hoe je dit doet lees je hier http://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/domiciliering.
  10. Ik wil mijn facturen terug op papier ontvangen. Wat moet ik daarvoor doen? Klik op de link onderaan in je e-mail of schrijf jezelf uit via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens.
  11. Ik heb een herinnering gekregen maar heb voor deze elektronische factuur geen e-mail ontvangen? Misschien werd je factuur als 'spam' gemarkeerd.  Mogen we vragen het e-mailadres 'klant@correspondentie.pidpa.be’ te markeren als ‘veilige afzender’.  Op deze manier kunnen onze volgende e-mails zonder probleem herkend worden.  Je kan je openstaand saldo steeds raadplagen via https://www.pidpa.be/content/openstaande-facturen.
  12. Wat is het online factuuroverzicht? In je online factuuroverzicht vind je een overzicht van alle elektronisch verzonden facturen tot 11 maart 2019.  Facturen die enkel via de post werden verstuurd staan niet in dit overzicht, ook de digitale facturen die vanaf 12 maart 2019 worden verzonden staan niet meer in dit overzicht.  Je kan elke elektronische factuur afzonderlijk openen in je browser in PDF-formaat, en vervolgens opslaan of afdrukken als je dit wenst.
  13. Waar vind ik mijn online factuuroverzicht? Je kan je aanmelden met deze link : https://pidpa.adminbox.eu/.  Deze link blijft nog beschikbaar tot 30 april 2020.
  14.  Hoe lang blijven mijn facturen online beschikbaar? Je facturen met een datum voor 12 maart 2019 blijven beschikbaar in je online factuuroverzicht tot 30 april 2020. Uiteraard kan je zelf de PDF van je elektronische factuur opslaan en/of afdrukken, volgens je eigen noden en wensen. Wens je informatie over of een duplicaat van een factuur, bel het Pidpa contactcenter van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1) of contacteer ons via onze website via deze link : https://www.pidpa.be/content/meer-info-nodig