Veelgestelde vragen

Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met elektronische facturatie. Als je nog vragen hebt, beantwoordt het Pidpa contactcenter deze graag van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).

  1. Ik wil mijn facturen per e-mail ontvangen. Hoe gaat dit in zijn werk?
  2. Als ik kies voor elektronische facturatie, regelt Pidpa dan ook meteen de betaling van mijn facturen?
  3. Wat is een opt-in?
  4. De link in mijn e-mail werkt niet. Na het klikken op de link in de mail, gebeurt niets of blijft het scherm wit.
  5. Waarom staat er 'duplicaat' op mijn eerste elektronische factuur?
  6. Kan ik mijn e-mailadres aanpassen?
  7. Ik wil naast mijn facturen ook andere briefwisseling van Pidpa per e-mail ontvangen. Kan dit?
  8. Ik ben niet akkoord met de inhoud van de factuur, wat moet ik doen?
  9. Ik wens uitstel of een afbetalingsplan aan te vragen voor mijn elektronische factuur. Hoe doe ik dit?
  10. Ik wens mijn elektronische facturen per domiciliëring te betalen. Kan dit?
  11. Ik wil mijn facturen terug op papier ontvangen. Wat moet ik daarvoor doen?
  12. Ik heb een herinnering gekregen maar heb voor deze elektronische factuur geen e-mail ontvangen?
  13. Wat is het online factuuroverzicht?
  14. Waar vind ik mijn online factuuroverzicht?
  15. Ik ben de e-mail met de link naar mijn elektronische factuur verloren. Hoe kan ik mijn elektronische factuur opvragen? Kan ik oudere facturen online opvragen?
  16. Ik ben net overgeschakeld op elektronische facturatie. Kan ik mijn vorige facturen ook online opvragen?
  17. Hoe lang blijven mijn facturen online beschikbaar?
  18. Waar vind ik mijn klantnummer?
  19. Hoe kan ik mijn klantnummer opvragen?
  20. Wat is mijn paswoord?
  21. Hoe kan ik mijn paswoord kiezen?
  22. Hoe kan ik mijn verloren paswoord terugvinden?
  23. Ik heb meerdere klantnummers. Kan ik één overzicht krijgen van alle facturen van alle klantnummers?
  24. Welke software heb ik nodig om mijn factuur elektronisch te ontvangen?
  25. Ik krijg de melding "Ten minste één handtekening is problematisch" wanneer ik op de link van mijn factuur klik.
  26. Ik wil mijn factuur bewaren en/of afdrukken, maar dat lukt niet.

 

  1. Ik wil mijn facturen per e-mail ontvangen. Hoe gaat dit in zijn werk? Zodra een nieuwe factuur beschikbaar is, ontvang je een e-mail met de samenvatting van je factuur. In deze e-mail staat een link naar je elektronische factuur. Als je op deze link klikt, wordt je factuur geopend in een browservenster in pdf formaat. Je kan deze pdf van je factuur, als je dat wenst, opslaan en/of afdrukken. De betaling voer je daarna uit zoals je gewend bent. De betalingsvoorwaarden voor je elektronische factuur zijn gelijk aan de voorwaarden voor een factuur op papier. Je betaalt geen bijkomende kosten voor het verzenden van je factuur per e-mail. Je kan jezelf ook inschrijven via volgende link : https://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/e-facturatie.
  2. Als ik kies voor elektronische facturatie, regelt Pidpa dan ook meteen de betaling van mijn facturen? Nee, het enige verschil met facturen op papier is dat je je facturen nu online i.p.v. op papier raadpleegt. Je betaling voer je nog steeds uit zoals je gewend bent (domiciliëring, online bankieren, bij je financiële instelling). Wens je dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling, dan vraag je een domiciliëring aan. Hoe je dat doet lees je hier http://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/domiciliering.
  3. Wat is een opt-in? Een opt-in is een expliciete overeenkomst tussen jou en Pidpa waarbij je akkoord gaat dat je je facturen elektronisch wenst te ontvangen. Deze facturen worden dan niet meer op papier verzonden.
  4. De link in mijn e-mail werkt niet. Na het klikken op de link in de mail, gebeurt niets of blijft het scherm wit. Gebeurt er niets als je op de link in de e-mail hebt geklikt, probeer dan het volgende :

    Je elektronische factuur opent zich in je browser. Werkt dit niet, kijk even na of Adobe Acrobat Reader of een gelijkaardig alternatief op je pc is geïnstalleerd. Je hebt dit programma nodig om je elektronische factuur te kunnen openen. Is dit niet het geval, dan kan je Adobe Acrobat Reader gratis installeren via de volgende link: http://www.adobe.com/nl/products/reader/. Je elektronische factuur heeft een digitale handtekening, daarom is het belangrijk dat je toestemt dat je via Adobe ondertekende documenten kan openen. Let op: als de e-mail ouder is dan 24 maanden, werkt de link niet meer.

    • kopieer de link
    • open een browser
    • gebruik de gekopieerde link.
  5. Waarom staat er 'Duplicaat' op mijn eerste elektronische factuur? Als er 'Duplicaat' staat op je elektronische factuur, wil dit zeggen dat deze factuur ook op papier werd verzonden aan jou. Dit is meestal het geval bij je eerste elektronische factuur. Zo wil Pidpa vermijden dat je je factuur niet zou ontvangen. Als er 'Duplicaat' staat op de elektronische factuur, vormt de factuur op papier het enige legale document. Staat er geen 'Duplicaat' op je elektronische factuur, dan is deze elektronische factuur het enige legale document. Je zal van deze elektronische factuur geen papieren versie meer ontvangen.
  6. Kan ik mijn e-mailadres aanpassen? Je e-mailadres voor elektronische facturatie kan je wijzigen via de link onderaan in je e-mail of via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens.
  7. Ik wil naast mijn facturen ook andere briefwisseling van Pidpa per e-mail ontvangen. Kan dit? Bij Pidpa kan je ook de uitnodiging voor je meteropname per e-mail laten verzenden. Je kan je daarvoor inschrijven via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens. Geef je je e-mailadres op voor elektronische facturatie of uitnodiging meteropname per e-mail, dan kan Pidpa dit ook gebruiken voor Pidpa-gerelateerde dienstverlening, zoals een klantentevredenheidsenquête. Het elektronisch verzenden van andere briefwisseling van Pidpa gebeurt momenteel nog niet. Herinneringsbrieven voor onbetaalde facturen bv. worden enkel op papier via de post verstuurd.
  8. Ik ben niet akkoord met de inhoud van het factuur, wat moet ik doen? Bemerkingen of vragen over je factuur kan je doorgeven via dit formulier http://www.pidpa.be/formulieren/probleem-met-factuur-betaling-melden.
  9. Ik wens uitstel of een afbetalingsplan aan te vragen voor mijn factuur. Hoe doe ik dit? Uitstel of een afbetalingsplan kan je aanvragen via dit formulier http://www.pidpa.be/formulieren/aanvraag-uitstel-afbetalingsplan. Na het invullen van dit formulier onderzoeken onze diensten of je in aanmerking komt voor een afbetalingsplan. Dit wordt niet automatisch toegestaan.
  10. Ik wens mijn facturen per domiciliëring te betalen. Kan dit? Een domiciliëring zorgt ervoor dat Pidpa de betaling van je factuur automatisch regelt met je financiële instelling kort na de vervaldatum van je factuur. Uiteraard kan dit ook voor elektronische facturen. Hoe je dit doet lees je hier http://www.pidpa.be/drinkwater/facturen-betalen/domiciliering.
  11. Ik wil mijn facturen terug op papier ontvangen. Wat moet ik daarvoor doen? Klik op de volgende link in je e-mail en bevestig je keuze : 'Klik hier als u geen elektronische facturatie meer wenst' of schrijf jezelf uit via de webservice https://www.pidpa.be/Klantgegevens.
  12. Ik heb een herinnering gekregen maar heb voor deze elektronische factuur geen e-mail ontvangen? Misschien werd je factuur als 'spam' gemarkeerd.  Mogen we vragen het e-mailadres 'noreply@pidpa.be' toe te voegen aan uw regelmatige contacten en/of als 'vertrouwd' aan te geven.  Op deze manier kunnen onze volgende e-mails zonder probleem herkend worden.  Je kan de historiek van je facturen bekijken via het online factuuroverzicht. Om in te loggen heb je je klantnummer en je paswoord nodig. 
  13. Wat is het online factuuroverzicht? In je online factuuroverzicht vind je een overzicht van alle elektronisch verzonden facturen van de laatste 24 maanden. Facturen die enkel via de post werden verstuurd staan niet in dit overzicht. Je kan elke elektronische factuur afzonderlijk openen in je browser in pdf, en vervolgens opslaan of afdrukken als je dit wenst. Het online factuuroverzicht geeft alle verzonden elektronische facturen weer, je vindt hier geen betaalgegevens.
  14. Waar vind ik mijn online factuuroverzicht? Rechts bovenaan je elektronische factuur kan je je klantnummer en paswoord invullen. Vervolgens opent zich je elektronisch factuuroverzicht. Je kan je ook aanmelden met deze link: https://pidpa.adminbox.eu/
  15. Ik ben de e-mail met de link naar mijn elektronische factuur verloren. Hoe kan ik mijn elektronische factuur opvragen? Kan ik oudere facturen online opvragen? Je elektronische facturen van de laatste 24 maanden zijn beschikbaar in je online factuuroverzicht: https://pidpa.adminbox.eu/up/login.seam. Je hebt dus geen e-mail nodig om deze facturen te bekijken. Wens je informatie over of een duplicaat van een factuur ouder dan 24 maanden, bel het Pidpa contactcenter van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).
  16. Ik ben net overgeschakeld op elektronische facturatie. Kan ik mijn vorige facturen ook online opvragen? Nee, enkel de facturen die elektronisch verzonden zijn kan je terugvinden in het online factuuroverzicht.
  17. Hoe lang blijven mijn facturen online beschikbaar? Je facturen blijven 24 maanden beschikbaar in je online factuuroverzicht. Uiteraard kan je zelf de pdf van je elektronische factuur opslaan en/of afdrukken, volgens je eigen noden en wensen. Wens je informatie over of een duplicaat van een factuur ouder dan 24 maanden, bel het Pidpa contactcenter van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).
  18. Waar vind ik mijn klantnummer? Je vindt je klantnummer links bovenaan op elke brief van Pidpa en op je e-mail i.v.m. je elektronische factuur.
  19. Hoe kan ik mijn klantnummer opvragen? Indien je je klantnummer niet onmiddellijk kan vinden of opzoeken, sturen we je dit op per e-mail. Klik hiervoor op de link 'klantnummer vergeten ?' en geef het e-mailadres op waarop je je elektronische facturen ontvangt. Je ontvangt dan een e-mail met je klantnummer.
  20. Wat is mijn paswoord? Het paswoord kies je zelf. Het is minstens 6 karakters lang. Je kan pas een paswoord aanvragen nadat je een eerste elektronische factuur hebt ontvangen. Indien je je net hebt ingeschreven voor e-facturatie via onze website, kan je dus nog geen paswoord aanvragen.
  21. Hoe kan ik mijn paswoord kiezen? Om je paswoord in te stellen (bij eerste gebruik van het online factuuroverzicht) doe je het volgende :
    • klik op de link 'Ik ben een nieuwe gebruiker'
    • geef je klantnummer. Je vindt je klantnummer links bovenaan op elke brief van Pidpa. Wij sturen je vervolgens een e-mail met een link. Klik op deze link om je paswoord te bevestigen. Deze e-mail wordt verstuurd naar het e-mailadres waarop je je elektronische facturen ontvangt. Als je geen e-mail ontvangt binnen één uur, bel het Pidpa contactcenter van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).
  22. Hoe kan ik mijn verloren paswoord terugvinden? Om veiligheidsredenen verzenden we je paswoord nooit per e-mail. Ben je je paswoord vergeten, dan vraag je best een nieuw paswoord aan. Dit kan je doen als volgt :
    • klik op de link 'paswoord vergeten?'
    • geef je klantnummer op (je vindt dit links bovenaan op elke brief van Pidpa). Je ontvangt een e-mail met een link om je paswoord opnieuw in te stellen. Deze e-mail wordt verzonden naar het adres waarop je je elektronische facturen ontvangt.
  23. Ik heb meerdere klantnummers. Kan ik één overzicht krijgen van alle facturen van alle klantnummers? Je kan een overzicht van al je elektronische facturen opvragen per klantnummer. Het is mogelijk te sorteren of te filteren op het leveringsadres. Als je niet alle informatie kan terugvinden op je online factuuroverzicht, bel het Pidpa contactcenter van maandag tot vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur op het gratis nummer 0800 90 300 (optie 1).
  24. Welke software heb ik nodig om mijn factuur elektronisch te ontvangen? Voor een optimale raadpleging van je facturen raden wij je aan de volgende software te gebruiken:De oplossing werkt hoogstwaarschijnlijk ook in andere software, maar daarvoor kunnen wij geen garantie bieden.
    • Browsers
      • Internet Explorer 11: laatste 2 versies
      • Firefox: laatste 2 versies
      • Chrome: laatste 2 versies
      • Microsoft Edge: laatste 2 versies
      • Safari: laatste 2 versies
    • Operating System:
      • Windows 8 en 10
      • Mac: El Capitan en Sierra
    • PDF-reader: laatste 2 versies van Adobe Acrobat Reader
    • De gebruiker staat in voor een virus en spyware vrij toestel
    • De gebruiker staat in voor de nodige toegangen in zijn firewall (geen probleem voor normale pc configuraties - meestal bedrijfsnetwerk gerelateerd
  25. Ik krijg de melding "Ten minste één handtekening is problematisch" wanneer ik op de link van mijn factuur klik. Waarschijnlijk is de versie van Adobe Acrobat Reader verouderd. Meer info kan je terugvinden via de link http://www.unifiedpost.com/trusting-identities/.
  26. Ik wil mijn factuur bewaren en/of afdrukken, maar dat lukt niet. Zet eerst je document in leesmodus via volgende knop: . Daarna verschijnt volgende balk op je document:
Share