Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Leveranciers
  • Industrie
  • Realisaties
  • Gemeenten
Home Pidpa
Mobile menu expand icon Menu Close
  • Ons aanbod

    Ons aanbod


    Wat te doen bij verhuis
    Aansluiting aanvragen
    • In je gemeente
    • Drinkwater
    • Regen- en afvalwater
    • Private waterwinners
    • Oplossingen voor industrie
    • Oplossingen voor landbouw
    Keuringen
    Keuring eigen waterinstallatie
    Keuring privé-waterafvoer
    • In je gemeente
    • Drinkwater
    • Regen- en afvalwater
    • Private waterwinners
    • Oplossingen voor industrie
    • Oplossingen voor landbouw
  • Tarieven en betalen
    • Tarieven
    • Facturen
    • Betalen
    • Vrijstellingen, compensaties en kortingen

    Meterstand

    Op basis van je verbruik wordt je verbruik factuur opgesteld.

    Uitnodiging meteropname via e-mail
    Meterstand ingeven
    • Tarieven
    • Facturen
    • Betalen
    • Vrijstellingen, compensaties en kortingen
  • Over Pidpa

    Wie zijn wij?

    • Missie en doelstellingen
    • Bedrijfsgegevens
    • Structuur
    • Beleidsplan
    • Jaarverslagen
    • Kwaliteit
    • Duurzaamheid

    Engagement

    • G-sport
    • Hidrodoe
    • Hidroplus
    • Partnerships
    • Natuur
    Wettelijke informatie
    Bekijk de verschillende reglementen
    Werken bij Pidpa
    Interesse in een job bij Pidpa?
    • Wettelijke informatie
    • Engagement
    • Wie zijn wij?
  • mijnPidpa
  • Leveranciers
  • Industrie
  • Realisaties
  • Gemeenten

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ons aanbod
  3. Drinkwater
  4. Nieuwe aansluiting
  5. Nieuwe aansluiting - max 4 watermeters
  6. 6. Laat je eigen waterinstallatie keuren

Laat je waterinstallatie(s) keuren

  • 1. Waar komt je watermeter?
  • 2. Vraag je offerte aan
  • 3. Voer voorbereidende werken uit
  • 4. Verwittig ons na uitvoering werken
  • 5. Wij nemen contact op voor installatie van je watermeter
  • 6. Laat je eigen waterinstallatie keuren
  • 7. Tekortkomingen van de eigen waterinstallatie

In elk huis kan je verschillende waterinstallaties tegenkomen, waaronder één voor het drinkwater en of van een eigen waterbron, bv. regenwater, putwater, ed. Op de waterinstallatie van het drinkwater is bijvoorbeeld je keukenkraan aangesloten en op die van het regenwater je toilet.

Als klant ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van je waterinstallatie(s). Daarom moet je elke nieuwe, gewijzigde of uitgebreide installatie laten keuren voor je ze in gebruik neemt en dit zoals geregeld is in het algemeen waterverkoopreglement en het Ministerieel besluit Keuringen.

Vraag hier je keuring aan

Je gaf nog geen toestemming om de benodigde cookies te plaatsen. Accepteer de cookies nodig om deze inhoud te bekijken.

Bekijk eerst de instructievideo, nadien kan je je antwoorden vinden in volgende vragen:

  1. Welke soorten waterinstallaties zijn er?
  2. Welke waterinstallatie(s) moet ik laten keuren?
  3. Waarom moet ik mijn installatie laten keuren?
  4. Wanneer is een keuring verplicht?
  5. Wie mag de keuring uitvoeren?
  6. Welke keuring moet ik aanvragen?
  7. Hoe vraag ik een keuring aan?
  8. Welke documenten leg ik klaar voor de keurder?
  9. Wat gebeurt er met het keuringsattest?
  10. Wat kost een keuring?
  11. Nog vragen?

Welke soorten waterinstallaties zijn er?

Je kan bij jou thuis verschillende soorten waterinstallaties terugvinden. Je hebt de waterinstallatie die aangesloten is op het drinkwaternet en de waterinstallatie die aangesloten is op eigen waterbron. Deze waterinstallaties bestaan uit een heleboel leidingen en kranen die niet met elkaar in verbinding mogen staan. Met het drinkwater mag je bijvoorbeeld wel jouw tanden poetsen en je mag ervan drinken, van het regenwater doe je dat beter niet. Dat kan je wel gebruiken om je toiletten mee door te spoelen.

Welke installaties moet ik laten keuren?

 

Er zijn drie soorten installaties die gekeurd moeten worden:

Soort installatieWelk waterKleur op de figuur
Binneninstallatiedrinkwaterkwaliteit van waterbedrijfdonkerblauw
Niet-aangesloten binneninstallatiedrinkwaterkwaliteit van eigen productielichtblauw
Installatie voor tweedecircuitwatergeen drinkwaterkwaliteitgroen

 

Figuur keuring waterinstallaties

 

Waarom moet ik mijn waterinstallatie(s) laten keuren?

  • Je waterinstallatie(s) laten keuren is verplicht. Zo help je mee de kwaliteit van het drinkwater van jouw binneninstallatie en het drinkwaternet te bewaren.
  • Zo ben je als eigenaar zeker dat je waterinstallatie(s) in orde zijn, dat alle toestellen reglementair zijn aangesloten.

Wanneer is een keuring verplicht?

Een keuring is verplicht:

  • Voor de eerste ingebruikname (= nieuwe installatie)
  • Bij belangrijke wijzigingen aan je waterinstallatie(s). Hieronder vind je een lijst van belangrijke wijzigingen.
  • Na een afsluiting.
  • Na vaststelling van een inbreuk op de wettelijke en technische voorschriften, op vraag van je waterbedrijf.
  • Nadat de binneninstallatie aangepast werd na een eerste afkeuring.

Belangrijke wijzigingen van de binneninstallatie(s) zijn:

  • Een rechtstreekse verbinding tussen de verschillende binneninstallaties.
  • Alle wijzigingen die inbreuk kunnen maken op de minimale vereiste beveiliging tegen terugstroming.
  • De plaatsing van of wijziging van een bestaand bijvulsysteem of voedingspunt met drinkwater, bv. plaatsen van een nieuwe keuken.
  • De plaatsing of wijziging van een afnamepunt in de installatie voor tweedecircuitwater dat gebruikt kan worden voor een toepassing waarvoor drinkwater vereist is. Bv. het bijplaatsen van een uitgietpompbak met een aftappunt voor tweedecircuitwater.

Een herkeuring is verplicht:

  • Bij het vaststellen van een inbreuk op de wettelijke en technische voorschriften.
  • Als de installatie gebruikt wordt nadat hij werd afgesloten omdat de gezondheid van de gebruiker of de volksgezondheid onmiddellijk bedreigd was of voor de veiligheid van het openbaar waternetwerk.
     

Wie mag de keuring uitvoeren?

Al onze keurders zijn opgeleid en erkend door AquaFlanders. Pidpa beschikt zelf over medewerkers die alle waterinstallaties mogen keuren. Na de keuring plaatsen we de meter en/of ontloden we de stopkraan. AquaFlanders is verantwoordelijk voor de keuringen die zij uitvoeren (www.aquaflanders.be). Ben je ontevreden over een keuring door een (door AquaFlanders erkende) keurder? Dan moedigen we je in eerste instantie aan om in dialoog te gaan. Komen jullie er niet uit, dan kan je via de website van AquaFlanders (www.aquaflanders.be) een klacht indienen.

Volledige lijst van keurders vind je hier

Welke keuring moet ik aanvragen?

Flowchart Aquaflanders

Meer weten over keuringen?

  • Verbruikers - AquaFlanders
  • Huishoudelijke regelgeving: Repertorium
  • Niet-huishoudelijke regelgeving: werkbladen
     

Hoe vraag ik een keuring aan?

De snelste en makkelijkste weg om de keuring aan te vragen is via ons online aanvraagformulier. Als je nog bijkomende vragen hebt, dan kan je terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 90 300.

Vraag je keuring aan

Welke documenten leg ik klaar voor de keurder?

Voordat de keuring begint, verzamel je de volgende documenten die ondertekend klaar moeten liggen:

•    De inventaris van de aangesloten toestellen van het te keuren systeem met bijhorende stavingstukken (toestellenlijst). 
•    Een uitvoeringsplan van het te keuren systeem.
 

Je kan alle documenten downloaden via AquaFlanders.
Download de documenten hier

Wat gebeurt er met het keuringsattest?

Je ontvangt van de keurder een e-mail met je keuringsverslag en een link waarmee je tot 30 dagen na de keuring de bijlagen (kopie van je plan en inventaris) kan downloaden. De keurder stuurt het keuringsattest rechtstreeks naar je waterbedrijf.

De attesten van keuringen uitgevoerd na 1 januari 2021, kunnen door de eigenaar steeds opgevraagd worden via: woningpas.vlaanderen.be.

Hou zelf jouw keuringsattest, uitvoeringsplan en inventaris bij. 

Wat kost een keuring?

 

KEURING INSTALLATIES DRINKWATER EN RIOLERING

PRIJZEN IN EURO
BASISKEURING DRINKWATER OF RIOLERING (EERSTE UUR) 163,39 (Incl 6% BTW)
PER BEGONNEN BIJKOMEND UUR 111,08 (Incl 6% BTW)
KORTING GEZAMENLIJKE KEURING (EERSTE UUR) 31,80- (Incl 6% BTW)
HERKEURING (PER UUR) 111,08 (Incl 6% BTW)
OPENEN WATERTOEVOER NA KEURING DOOR DERDEN 70,00 (Incl 6% BTW)

Nog vragen?

Je kan terecht op onze FAQ-pagina of bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 90 300.

Home

  • Extranet

Ik wil mijn...

  • meterstand doorgeven
  • facturen bekijken
  • verhuis regelen
  • contactgegevens aanpassen
  • mijnPidpa

Ga naar...

  • in je gemeente
  • nieuwe aansluiting aanvragen
  • tarieven
  • veelgestelde vragen
  • jobs
  • storingen en meldingen

Contacteer ons

Desguinlei 246
2018 Antwerpen
België
Bel gratis 0800 90 300
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Cookie policy
  • Waterverkoopreglementen
  • Toegankelijkheidsverklaring