Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Leveranciers
  • Industrie en landbouw
  • Gemeenten
Home Pidpa
Mobile menu expand icon Menu Sluiten
  • Ons aanbod

    Ons aanbod


    Wat te doen bij verhuis
    Aansluiting aanvragen
    • In je gemeente
    • Drinkwater
    • Regen- en afvalwater
    • Private waterwinners
    • Oplossingen voor industrie en landbouw
    Keuringen
    Keuring eigen waterinstallatie
    Keuring privé-waterafvoer
    • In je gemeente
    • Drinkwater
    • Regen- en afvalwater
    • Private waterwinners
    • Oplossingen voor industrie en landbouw
  • Tarieven en betalen
    • Tarieven
    • Facturen
    • Betalen
    • Vrijstellingen, compensaties en kortingen
    • Evolutie watertarieven

    Meterstand

    Op basis van je verbruik wordt je verbruik factuur opgesteld.

    Uitnodiging meteropname via e-mail
    Meterstand ingeven
    • Tarieven
    • Facturen
    • Betalen
    • Vrijstellingen, compensaties en kortingen
    • Evolutie watertarieven
  • Over Pidpa

    Wie zijn wij?

    • Missie en doelstellingen
    • Bedrijfsgegevens
    • Structuur
    • Beleidsplan
    • Jaarverslagen
    • Kwaliteit
    • Duurzaamheid

    Engagement

    • G-sport
    • Hidrodoe
    • Hidroplus
    • Partnerships
    • Natuur
    Wettelijke informatie
    Bekijk de verschillende reglementen
    Werken bij Pidpa
    Interesse in een job bij Pidpa?
    • Wettelijke informatie
    • Engagement
    • Wie zijn wij?
  • MijnPidpa
  • Leveranciers
  • Industrie en landbouw
  • Gemeenten

Kruimelpad

  1. Home
  2. Ons aanbod
  3. Regen- en afvalwater
  4. Nieuwe rioolaansluiting
  5. Stap 5 : Laat je privé-waterafvoer keuren

Stap 5 : Laat je privé-waterafvoer keuren

  • 1. Is Pidpa je rioolbeheerder?
  • 2. Vraag je rioolaansluiting aan
  • 3. Pidpa kijkt je aanvraag na
  • 4. Voer de voorbereidende werken uit
  • 5. Laat je privé-waterafvoer keuren
  • 6. Pidpa komt je aansluiting maken
  1. Wanneer moet ik laten keuren?
  2. Wie mag er keuren?
  3. Hoe vraag ik een keuring aan bij Pidpa?
  4. Welke documenten moet ik klaarleggen voor de keurder?
  5. Hoe vul ik de inventaris in?
  6. Wat zijn de regels rond de keuring?
  7. Wat als ik geen keuring aanvraag?
  8. Wat wordt er gecontroleerd tijdens de keuring?
  9. Wat gebeurt er met het keuringsattest?
  10. Niet conform, wat nu?
  11. Wat kost een keuring bij Pidpa?

Wanneer moet ik laten keuren?

De keuring van de afvoer van de privéwaterafvoer is verplicht:

  • bij nieuwbouw, herbouw van de woning;
  • bij het realiseren van een bijkomende huisaansluiting of het plaatsen van een individuele zuivering;
  • bij de aanleg van een gescheiden riolering op het openbaar domein tenzij er een conform keuringsattest kan voorgelegd worden van nieuw- of herbouw dat niet ouder is dan 5 jaar;
  • bij een niet-conform keuringsattest;
  • ...

Wie mag er keuren?

Alle opgeleide keurders bij AquaFlanders en Vlario, waaronder de Pidpa-keurders, mogen keuringen uitvoeren.

Volledige lijst van keurders

Hoe vraag ik een keuring aan bij Pidpa?

Voor een afspraak met één van onze keurders neem je best telefonisch contact op met onze klantendienst via ons gratis nummer 0800 90 300.  Als je meer dan 3 wooneenheden in hetzelfde gebouw tegelijk wenst te laten keuren, kies je best voor een groepskeuring.

Voor de inwoners van Beerse, Essen, Lille, Grobbendonk en Vosselaar geldt een andere procedure, meer info via de knop hieronder.

Aanvraag groepskeuring Aanvraag keuring Vlario-gebied

Welke documenten moet ik klaarleggen voor de keurder?

Voordat de keuring begint, verzamel je de volgende documenten die de keurder nodig heeft:

  1. bij een keuring voor eerste ingebruikname
    • de inventaris van de aangesloten toestellen van het te keuren systeem met bijhorende stavingstukken
    • een uitvoeringsplan van het te keuren systeem
  2. bij een keuring voor andere redenen dan een eerste ingebruikname:
    • (voor zover beschikbaar) de inventaris van het te keuren systeem met bijhorende stavingstukken
    • een uitvoeringsplan van het te keuren systeem

Hoe vul ik de inventaris in?

Bekijk de handleiding voor het invullen van de inventaris voor de keuring van privé-waterafvoer.

Handleiding invullen inventaris privé-waterafvoer

pdf - 830.62 KB
Downloaden

Wat zijn de regels rond de keuring?

Het wettelijk kader van de keuring is vastgelegd in het algemeen waterverkoopreglement en het Ministeriëel Besluit Keuringen.

Algemeen waterverkoopreglement - AWVR

pdf - 841.57 KB
Downloaden

    Wat als ik geen keuring aanvraag?

    Neem je als klant de installatie in gebruik zonder voorafgaande keuring, dan stuurt de rioolbeheerder je een aanmaning.

    Respecteer je de termijn van de aanmaning niet, dan kan de rioolbeheerder de aansluiting op de openbare riolering weigeren of je afsluiten.

    Wat wordt er gecontroleerd tijdens de keuring?

    De keuring van de privéwaterafvoer beschermt onze waterlopen tegen vervuiling en kijkt na of het regenwater maximaal ter plaatse wordt gehouden.

    De keurder van de privéwaterafvoer kijkt na of:

    • het afvalwater is aangesloten op de riolering op het openbaar domein of de individuele sanering en op de correcte wijze wordt behandeld cf. de zoneringsplannen
    • het afvalwater en het regenwater gescheiden wordt afgevoerd
    • het regenwater maximaal ter plaatse wordt gehouden en herbruikt

    Wat gebeurt er met het keuringsattest?

    Je ontvangt zodra de keurder klaar is met de administratieve afhandeling van de keuring een e-mail met in bijlage het keuringsverslag, alsook een link waarmee je tot 30 dagen na de keuring de bijlagen (een kopie van uw plan en inventaris) kan downloaden. Na deze periode is dit niet meer mogelijk.

    Dit keuringsattest is beschikbaar voor de watermaatschappij.

    Zelf hou je samen met het keuringsattest, het uitvoeringsplan en de inventaris van het gekeurde systeem bij. Die moet je kunnen voorleggen aan het waterbedrijf voor hun controle- en inventarisatietaken.

    Niet-conform, wat nu?

    Een niet-conform keuringsattest toont aan dat je installatie niet conform is aan de geldende technische voorschriften. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je installatie wel conform wordt. Doe je dit niet binnen een bepaalde termijn, dan worden specifieke procedures opgestart die je kunnen afsluiten van de openbare riolering.

    Herstelmaatregelen en herkeuren

    Na keuring ontvang je van de keurder een keuringsattest. Is de keuring niet conform, dan staat op het keuringsattest welke herstelmaatregelen je moet nemen om de installatie conform te maken. Afhankelijk van welke inbreuk vastgesteld is, moet deze herstelmaatregel uitgevoerd worden binnen een opgelegde termijn.

    Als klant ben je verantwoordelijk om binnen deze opgelegde termijn een herkeuring van de installatie aan te vragen en dus alle herstelmaatregelen uitgevoerd te hebben. 

    Geen herkeuring?

    Heb je geen herkeuring aangevraagd binnen deze opgelegde hersteltermijn, dan:

    • krijg je bij eerste ingebruikname geen definitieve aansluiting
    • of start de exploitant de aanmaningsprocedure op wanneer feitelijk gebruik gemaakt wordt van de privéwaterafvoer.

    Als je al aangesloten bent op de openbare riolering, dan zijn volgende stappen vastgelegd in de procedure. Eerst stuurt de exploitant je een aanmaning. Reageer je niet, dan kan de exploitant je afsluiten … Je kan je altijd weer in regel stellen, dan word je opnieuw aangesloten.

    Aanmaning

    Als je de herstelmaatregelen niet binnen de opgelegde termijn uitgevoerd hebt en een herkeuring hebt aangevraagd, dan kan de exploitant je een aanmaning sturen. De eerste aanmaning is gratis en zegt welke herstelmaatregelen je moet nemen binnen welke termijn om de installatie conform te krijgen. Als je dit niet doet, dan zal de exploitant de dienstverlening beperken of schorsen.

    Na de eerste aanmaning stuurt de exploitant nog een tweede aanmaning. De kost voor verlengde dossieropvolging wordt aangerekend.

    Home

    • Extranet

    Ik wil mijn...

    • meterstand doorgeven
    • facturen bekijken
    • verhuis regelen
    • contactgegevens aanpassen
    • MijnPidpa

    Ga naar...

    • in je gemeente
    • nieuwe aansluiting aanvragen
    • tarieven
    • veelgestelde vragen
    • jobs
    • storingen en meldingen

    Contacteer ons

    Desguinlei 246
    2018 Antwerpen
    België
    Bel gratis 0800 90 300
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Disclaimer
    • Privacyverklaring
    • Waterverkoopreglementen
    • Contacteer webmaster