Betalen
Speel op veilig: kies voor een domiciliëring
Vul het online formulier in of bel ons (T 0800 90 300 optie 1). Je ontvangt dan een gepersonaliseerd mandaatformulier. Bezorg het ons ingevuld en ondertekend terug. Dan doen wij de rest.
Je krijgt enkel je jaarlijkse verbruiksfactuur in je (elektronische) brievenbus wanneer je een domiciliëring hebt.
Wil je ook de tussentijdse facturen graag ontvangen? Vul dan dit formulier in.
Betaal je maandelijks via je domiciliëring? Dan ontvang je enkel je verbruiksfactuur. De maandelijkse bedragen worden rechtstreeks met je bank geregeld.
Heb je een ondernemingsnummer? Dan ontvang je sowieso alle facturen– ook bij domiciliëring.
Is het in orde nu?
Hoe weet je dat de domiciliëring in orde is? Je eerste factuur is een:
- tussentijdse factuur: je ontvangt een brief als bevestiging.
- verbruiksfactuur: de domiciliëring staat erop vermeld.
Betaal je zelf je facturen? Hou de vervaldatum dan goed in het oog. En hou rekening met de dagen die je bank nodig heeft om de betaling uit te voeren.
Wat als je niet of niet op tijd betaalt?
- Je krijgt een eerste herinnering.
- Hou je ook geen rekening met de tweede vervaldatum op die herinnering? Dan volgt een tweede en laatste herinnering. Die kost je al 7,5 euro extra.
- Betaal je nog steeds niet? Dan ontvang je een aangetekende ingebrekestelling die je 15 euro kost.
- Negeer je ook de vervaldatum op de aangetekende ingebrekestelling? Dan stellen we je in gebreke: daardoor verhoogt het bedrag nog eens met 10%, met als minimum 30 euro. Ook rekenen we dan verwijlintresten aan.
- Betaal je nog altijd niet? Dan kunnen we, op advies van de lokale adviescommissie, je water in debiet begrenzen of afsluiten. De kosten van een afsluiting lopen op tot 484,31 euro.
- We sluiten je water alleen opnieuw aan als:
- je het volledige bedrag betaalt
- je een afbetalingsregeling opstart of hervat onder voorwaarden. Wanneer je water wordt afgesloten, zijn deze kosten ook voor jouw rekening.
Heb je het even moeilijk?
Kun je daardoor je factuur niet betalen? Dan geven wij jou een maand uitstel.
Of misschien is het makkelijker om beetje bij beetje te betalen? Dan helpt een afbetalingsplan om de bedragen te spreiden. Enige voorwaarde: vraag het plan onmiddellijk aan zodra je je factuur krijgt.
Vraag een uitstel of een afbetalingsplan aan bij:
- jouw waterbedrijf: vul dit formulier in.
- Het OCMW of een andere erkende schuldbemiddelingsinstelling. Breng ons op de hoogte dat je je factuur via afbetaling betaalt.
Merk je dat je je factuur niet kunt betalen? Trek dan meteen aan de alarmbel. Vraag om uitstel of een afbetalingsplan. Zo vermijd je extra kosten.
Veelgestelde vragen
Je waterfactuur betalen via Doccle
Ken je Doccle al? Het is een online-platform dat jouw administratie bijhoudt van verschillende bedrijven. Ook de facturen van ons kan je via Doccle ontvangen, betalen en bewaren.
Het principe is heel eenvoudig: je maakt een account aan op Doccle en voegt binnen deze account ons bedrijf toe.
Je waterfactuur betalen via POM
Je vindt voortaan een QR-betaalcode van POM op je papieren factuur of een handige betaalknop op je digitale aanrekening. Dankzij POM is betaalgegevens overnemen verleden tijd. Alles is vooraf ingevuld op een unieke betaalpagina. De betaling moet enkel nog bevestigd worden met een banking app of met de Payconiq by Bancontact-app. In dit filmpje legt acteur Stefaan Degand uit hoe het werkt.