Er circuleren heel wat nepberichten via e-mail, sms, sociale media…. Daarin proberen oplichters je te overtuigen om persoonlijke gegevens (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) door te sturen, om deze later te misbruiken.

Laat je niet misleiden!

 

Deze berichten kan je van ons verwachten:

  1. Brieven voor meteropname hebben als afzender: info@pidpa.be.
  2. Digitale facturen worden op 2 manieren uitgestuurd:
    • Via het platform Doccle. Tip: kijk het mailadres van de afzender na of log zelf in op Doccle en controleer daar of je een openstaand factuur hebt.
    • Via mail: als klant ontvang je enkel berichten van ons met als afzender: klant@correspondentie.pidpa.be.

Twijfel je? Neem contact op met ons via het E-loket of via ons gratis nummer T 0800 90 300.

 

Hoe kan je phishing herkennen?

Eerst en vooral: klik nooit zomaar op een link en stuur nooit gevoelige gegevens door via e-mail, sms of sociale media!

Niet zeker of je een bericht kan vertrouwen? Kijk de volgende punten na:

  • Linken
    Ga met je muis op de url staan (zonder te klikken) en kijk de url na. Komt dit overeen met de website van de afzender? Tip: Ga zelf naar de website van het bedrijf en zoek op de website naar meer info.
  • Een onverwacht bericht
    Een wedstrijd gewonnen waar je niet aan deelnam, een onbekende die vraagt om geld over te schrijven of een vraag naar uw rekeningnummer of pincode. Ga hier niet op in!
  • Tijdsnood
    Je ontvang een bericht met vraag tot snelle actie. Neem toch eerst de tijd om dit na te kijken.
  • Taal- of spellingsfouten
    Typefouten of zinnen die niet kloppen? Opletten geblazen…
  • De afzender
    Controleer de afzender. Komt de bedrijfsnaam hier in voor (zonder schrijffouten)?

Eens testen hoe gemakkelijk jij je laat misleiden? Doe de phishingtest op Safeonweb.be.

 

En wat als het te laat is?

Toch het slachtoffer geworden van (een poging tot) phishing of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt België.

 

Hou het veilig!